چگونه در مخارج خود صرفه‏ جویی کنیم؟

ترجمه: ا.امیردیوانی

اشاره:

شمار زیادی از مردم، صرفه‏جویی را با کم مصرف کردن اشتباه می‏گیرند و حال آنکه چنین نیست. صرفه‏جویی، راه و رسم مصرف بجاست. برای این کار، شیوه‏های گوناگونی هست که خیلی ساده و در عین حال بی‏دردسرند. ولی همین طریقه‏های آسان نیز ممکن است هزینه‏ها را به نحو چشمگیری بکاهند. شما با رعایت بیست و چهار راه حل ساده زیر می‏توانید کلاً در هزینه‏های خانوادگی صرفه‏جویی کنید:
1ـ برفک درون یخچال و یخ‏زن (فریزر(1)) خود را مدام تمیز کنید چرا که یک سانتی‏متر برفک داخل یخچال باعث می‏شود که مصرف برق به میزان دو درصد زیاد شود.
2ـ برای استحمام، بیشتر از دوش استفاده کنید و بکوشید از وان(2) کمتر بهره ببرید. موقعی که دارید تنتان را لیف و سرتان را شامپو(3) می‏زنید، شیر آب را بی‏جهت باز نگذارید.
3ـ چنانچه کسی در خانه نیست، آخر شب تلویزیون را به طور کلی خاموش کنید و نگذارید تلویزیون روی دگمه خودکار روشن بماند.
4ـ مبل یا پرده ضخیمی را جلوی رادیاتور(4) قرار ندهید چون این عمل باعث می‏گردد هوا به خوبی جریان نیافته و اتاق گرم نشود.
5ـ کاربرد زودپز برای پختن غذا موجب صرفه‏جویی 40 درصد از انرژی سوختی می‏شود. آیا باز هم به نظر شما ارزش سرمایه‏گذاری ندارد؟
6ـ چنانچه خشمگین و یا ناراحتید، اصلاً عازم خرید نگردید چرا که امکان دارد چیزهایی بیهوده بخرید که بعدا پشیمان شوید.
7ـ شیری که چکه می‏کند، ممکن است باعث هدر رفتن 2 هزار لیتر در سال شود. پس در تعمیر شیرآلات کوتاهی نکنید.
8ـ دسته گل حقیقتا بسیار روحنواز است، ولی بکوشید برای دوستان و آشنایان یک گلدان گیاه خانگی و یا گل خشک هدیه بدهید. آنان با دیدن چنین هدایای بادوام، یاد شما را در ذهنشان بیشتر زنده نگه می‏دارند.
9ـ آب 90 درجه سانتی‏گرادی به اندازه آب 60 درجه، پوشاک را پاکیزه می‏کند. لکن همین کاهش 30 درجه سبب می‏گردد که 45 درصد از برق مصرفی شما صرفه‏جویی شود.
10ـ موقع تهیه لباس دقت کنید پوشاکی که می‏خرید، به خشک‏شویی نیاز نداشته باشد. هنگام خرید لباس از فروشنده بخواهید تا اطلاعات ضروری را در باره نوع پارچه و طریقه شستشو و نگهداری آن در اختیارتان بگذارد.
11ـ در زمستان درز پنجره‏ها و درها را با گذاشتن عایق بگیرید. درزهایی از این قبیل باعث نفوذ سرما و گرد و خاک می‏گردند. برای حفظ هر یک درجه دما، 6 درصد در انرژی صرفه‏جویی می‏کنید.
12ـ هیچ گاه یخچال و یا یخ‏زن (فریزر) را کنار گاز، شوفاژ، ماشین لباسشویی و ظرف‏شویی قرار ندهید و تا سر حد امکان دو وسیله یادشده را از دیوار جدا سازید. زدودن برفک درون یخچال و یخ‏زن (فریزر) و پاک کردن پشت آنها در بهتر شدن کارکرد دستگاههای مزبور مؤثر می‏باشد.
13ـ مواد شوینده همچون مایع ظرفشویی و یا گرد (پودر)(5) رخت‏شویی را در آب حل کنید. بدین ترتیب می‏توانید تا 50 درصد در مصرف مواد مذکور صرفه‏جویی نمایید.
14ـ موقع دوش گرفتن، آب سرد موجود
در لوله‏ها را در ظرفی جمع‏آوری کنید، چون آب باقی‏مانده در لوله‏ها به مقدار زیادی کلر خود را از دست می‏دهند و آب مناسبی جهت آبیاری گیاهان خانگی به حساب می‏آید. چنانچه عادت دارید که موقع مسواک کردن دندانها، شیر آب را باز بگذارید، بدانید که سالانه تا 730 لیتر آب را بیهوده از دست می‏دهید.
15ـ برای تعویض هوای اتاق، لای پنجره را به مدت زیادی باز نگذارید. بلکه با گشودن کامل پنجره به مدت 5 دقیقه نیز هوای اتاق را عوض می‏کنید و ضمنا بدین وسیله گرمای اتاق از بین نمی‏رود.
16ـ اگر کاغذ کادو(6) و نوار (روبان)(7) کار کرده را اتو(8) کنید، می‏توانید آنها را مجددا برای بستن هدیه مورد نظرتان به کار ببرید. به یاد بسپارید که کاغذهای روغنی را نمی‏شود اتو کرد، لیکن ممکن است آنها را دقیقا تا کرده و بار دیگر مورد استفاده قرار دهید.
17ـ موقع شستن میوه، سبزی و یا ظرف و غیره، شیر آب را تا ته باز نگذارید. بهتر است آنها را قبلاً خیس کنید. کاربرد اسکاچ و مایع ظرفشویی باعث می‏شود تا بهتر تمیز شوند.
18ـ انتهای لوله (تیوپ)(9) کرِم(10) و یامایع خاص محافظت پوست (لوسیون)(11) خالی را ببرید. مطمئن باشید که داخلش هنوز قدری ماده هست که می‏توانید تا مدتی از آن استفاده کنید.
19ـ کرمهای قدیمی ضد آفتاب را می‏شود به عنوان کرم روز به کار برد مخصوصا چنانچه اثر ضد آفتابی کرم کم باشد.
20ـ خانمها به خاطر داشته باشند که ماده‏ای نظیر سرمه (ریمل)(12) خشک شده خویش را بیرون نیندازند بلکه با نهادن آن در یک ظرف آب گرم می‏شود بار دیگر آماده مصرفش ساخت.
21ـ شامپو و یا ماده شوینده بزرگ را در ظرفهای کوچکتری بریزید. چرا که احتمال دارد به علت سنگینی، مقدار بیشتری از آن به کار آید. به کارگیری ظرفهای کوچک، موجب صرفه‏جویی می‏گردد.
22ـ چنانچه ناچار شوید که هنگام مسافرت چمدانها(13) و ساکها(14) را روی خودرو بنهید، آنها را به نحوی قرار دهید که کمتر جلوی جریان هوا را بگیرند و بدین وضع تا ده درصد در مصرف بنزین صرفه‏جویی می‏شود.
23ـ برای خرید، کمتر از کارت(15) اعتباری و چک استفاده کنید. زیرا با پرداخت پول نقد، بهتر متوجه مقدار دخل و خرج خویش می‏شوید.
24ـ همواره بعد از پایان هر فصل، خرید کنید. مثلاً برای خرید چکمه(16) و پوشاک زمستانی، پس از فصل زمستان اقدام نمایید. هرگز موقع اعیاد، اسباب ‏بازی نخرید.

پی نوشت:

1 ـ Freezer.
2 ـ وان: واژه برگرفته از روسی Tob.
3 ـ شامپو: واژه برگرفته از انگلیسی shampoo.
4 ـ رادیاتور: کلمه مأخوذ از فرانسه Radiator.
5 ـ پودر: کلمه مأخوذ از فرانسه Poweer.
6 ـ کادو: واژه برگرفته از فرانسه Present.
7 ـ روبان: واژه برگرفته از فرانسه Ribbon.
8 ـ اتو: کلمه مأخوذ از روسی Iran.
9 ـ تیوپ: واژه برگرفته از انگلیسی Tube.
10 ـ کرِم: واژه برگرفته از فرانسه crean.
11 ـ لوسیون: کلمه مأخوذ از فرانسه Lotion.
12 ـ ریمل: کلمه مأخوذ از فرانسه Rimmel.
13 ـ چمدان: واژه برگرفته از روسی Luggage.
14 ـ ساک: واژه برگرفته از فرانسه Sack.
15 ـ کارت: کلمه مأخوذ از فرانسه Cart.
16 ـ چکمه: کلمه مأخوذ از ترکی Boot.

منبع: پیام زن